Misselijkheid is vaak één van de eerste verschijnselen van een zwangerschap. Je voelt een wee onpasselijk gevoel in je maag, met de neiging tot kokhalzen. Vooral ’s ochtends na het wakker worden of bij het tandenpoetsen kan je flink misselijk zijn.

Veel vrouwen hebben in lichte mate last van misselijkheid. Een veel kleinere groep vrouwen is de hele dag misselijk en moet braken. Een enkeling is de eerste weken continu ziek en zwak.

Na 12 weken gaat het beter

Bij de meesten houdt de misselijkheid ongeveer na zestien weken op. Vanaf de twaalfde week kan het al minder worden. Dit houdt samen met het verdwijnen van het HCG hormoon uit je lichaam. Bij enkele vrouwen houdt de misselijk, soms met vlagen, de hele zwangerschap aan.

Kan het kwaad?

Misselijkheid kan geen kwaad. Zolang je niet teveel braakt, voldoende eten en drinken binnenhoudt en voldoende plast, is de situatie absoluut normaal. Veel prikkels en vermoeidheid kunnen de misselijkheid versterken. Zorg dus voor voldoende rust en drink voldoende.

Als je helemaal geen voedsel of vocht meer binnenhoudt, bestaat het gevaar voor uitdroging. Als je merkt dat je niets meer binnenhoudt en minder plast dan normaal, neem dan contact op met je verloskundige.

Tips

Aan de misselijkheid valt niet zoveel te doen. Zorg voor lichte, kleine maaltijden, verdeelt over de dag. Soms helpt het om als je wakker wordt, voor je opstaat, op je gemak in bed iets lichts te eten, zoals een kop thee met een cracker of een beschuit.

Vermijdt zwaar en vet voedsel en zorg dat je iets bij je hebt voor als je op pad gaat. Een kopje bouillon is een uitstekende opkikker voor als je je slapjes voelt. Soms kan een pepermuntje of een zuurtje een opkomend gevoel van misselijkheid onderdrukken.

Uit onderzoek is gebleken dat gember verlichting geeft. Drink gemberthee of slik gembercapsules.

Zorg voor voldoende rust en als je een golf van misselijkheid aan voelt komen, trek je dan even terug en adem rustig en diep in en uit door je neus.

Probeer ’s ochtends rustig aan te doen, neem de tijd om rustig te ontbijten en langzaam op gang te komen.