Regelmatig hebben zwangere vrouwen last van obstipatie. In de zwangerschap vinden veel veranderingen in het lichaam plaats. De obstipatie ontstaat door de veranderde hormoonhuishouding, verminderde lichaamsbeweging en druk op de organen.

Het is mogelijk om obstipatie te voorkomen of te verminderen door te letten op je voeding. Het eten van vezelrijke producten zoals volkoren producten, ontbijtkoek en fruit (vooral kiwi’s) kan meewerken aan een goede stoelgang.

Daarnaast is het belangrijk goed te drinken in de zwangerschap, minimaal 8 a 10 glazen per dag. Producten die juist obstipatie kunnen verergeren zijn bananen en het drinken van veel zwarte thee. Naast de voeding is het ook belangrijk in beweging te blijven, kijk wat je kan en maak eens een wandeling in de frisse buitenlucht.

De tips op een rij:

  • Vezelrijk eten (volkoren brood)
  • Veel fruit (vooral kiwi’s)
  • Ontbijtkoek
  • Geweekte pruimen (gedroogde pruimen 12 uur in water leggen en deze opeten en het water opdrinken)
  • Scheut Roosvicee laxo in de yoghurt of als limonade
  • 2 glazen lauw water op nuchtere maag (evt. in combinatie met 2 kiwi’s)
  • Minimaal 8 a 10 glazen vocht/water per dag
  • Beweging
  • Geen bananen
  • Niet te veel zwarte thee

Gezond eten en veel drinken is belangrijk tijdens de hele zwangerschap om problemen met de darmen te voorkomen. Wanneer deze tips bij obstipatie na een week niet werken kan je bij de apotheek zonder recept Metamucil halen. Hierbij is nog steeds belangrijk veel te drinken, anders werkt het niet en kan het zelfs de obstipatie verergeren.