Sporten is gezond, ook tijdens de zwangerschap. Voor alle sporten geldt: luister goed naar je lichaam en overdrijf niet. Als je hebt gesport en je hebt daarna veel last van harde buiken, of buikpijn, dan is dit een teken van je lichaam dat je te actief bent geweest. Wees in het vervolg iets minder fanatiek.

Als je zwanger bent, doen zich verschillende veranderingen voor in je spieren, gewrichten en botten. Je lichaam reageert daardoor anders op sport en lichaamsbeweging dan je gewend bent. Zo worden je banden wat slapper. Hierdoor neemt de kans op verstuiken of overbelasten van gewrichten en spieren toe. Als je niet eerder aan sport hebt gedaan, is het niet verstandig om in de zwangerschap ineens heel actief te worden, begin rustig aan en bouw het langzaam op.

Specifieke sporten:

  • Aerobics: gewoon doorgaan in de zwangerschap, maar blijf goed naar je lichaam luisteren
  • Aquarobics: gewoon doorgaan, of zelf starten, in de zwangerschap. Zeer goede oefeningen voor hart en bloedsomloop zonder dat het bewegingsapparaat erg belast wordt.
  • Basketbal: gewoon toegestaan, alleen opletten op stoten in de buik en op hard vallen. Vooral bij de gevorderde zwangerschap voorzichtig zijn.
  • Duiken: niet toegestaan tijdens de zwangerschap. Uit onderzoeken tot nu toe gedaan mag worden verondersteld dat duiken grote risico's met zich meebrengt voor de foetus. Uit Engelse studies is gebleken dat de kans op afwijkingen bij de baby 15 keer hoger is als de moeder duikt in de zwangerschap. Hoewel nog niet wetenschappelijk is bewezen, mag toch worden aangenomen dat duiken een verhoogd risico op afwijkingen bij de baby veroorzaakt.
  • Fietsen: gewoon doorgaan in de zwangerschap.
  • Inline skaten: voor ervaren skaters toegestaan, wel voorzichtiger zijn met vallen.
  • Joggen: gewoon doorgaan in de zwangerschap, maar blijf naar je lichaam luisteren
  • Paardrijden: ervaren rijders toegestaan, let op met vallen.
  • Parachutespringen: niet toegestaan
  • Squash: gewoon doorgaan, echter niet te fanatiek. Vooral opletten bij sprints, draaibewegingen en plotseling stoppen. Je bewegingsapparaat verandert als je zwanger bent en squash kan erg belastend zijn, vooral als je fanatiek bent. Let dus op en doe rustiger aan.
  • Skiën: alleen voor geoefende skiërs en op niet te steile hellingen. Vooral bij een gevorderde zwangerschap wordt het risico groter bij vallen op de buik. Dus in het begin van de zwangerschap nog geen probleem, maar bij een dikker wordende buik toch erg voorzichtig zijn en wellicht beperken tot kleine heuveltjes. Bijvoorkeur niet hoger dan 2500 meter.
  • Tennis: gewoon doorgaan.
  • Volleybal: toegestaan mits met voorzichtigheid.
  • Wandelen: gewoon doorgaan.
  • Windsurfen: toegestaan voor geoefende surfers.
  • Zwemmen: zeer goed in de zwangerschap, oefening van vele spieren zonder grote belasting van het bewegingsapparaat.