Roken is ongezond voor jou en je baby. Roken in de zwangerschap geeft veel extra risico's:

  • Een rokende vrouw heeft minder kans om zwanger te raken
  • Er is een verhoogde kans op een miskraam
  • Er is een hogere kans op een vroeggeboorte
  • Baby's van rokende moeders hebben meer kans op een groeivertraging of een te laag geboortegewicht.
  • Er is meer kans op aangeboren afwijkingen, zoals een schizis (hazenlip) of klompvoetje
  • Roken geeft een verhoogd risico op wiegendood na de geboorte.
  • Een baby heeft meer kans op allergieën en luchtwegaandoeningen.

Stoppen voor de zwangerschap

Stoppen is vaak moeilijk, maar niet onmogelijk. Het beste is het om te stoppen voordat je zwanger raakt. Je bent namelijk veel vruchtbaarder als je gestopt bent en de kans op een miskraam is ook kleiner dan als je pas stopt wanneer je al zwanger bent. Voordeel is ook dat je buiten de zwangerschap nog hulpmiddelen kunt gebruiken, zoals nicotinevervangende middelen (bijvoorbeeld kauwgom of pleisters) of medicijnen. Je huisarts kan je hierbij helpen.

Stoppen tijdens de zwangerschap

Zodra je weet dat je zwanger bent, probeer dan zo snel mogelijk te stoppen met roken. Het roken van minder sigaretten of light sigaretten heeft niet het gewenste effect, omdat de baby dan nog steeds schadelijke stoffen binnenkrijgt. 

Tijdens zwangerschap is het niet meer mogelijk medicijnen te gebruiken om te helpen stoppen. Nicotinevervangende middelen bevatten ook nicotine en deze stof is slecht voor je baby. Lukt het je echt niet te stoppen zonder deze middelen dan kun je (onder goede begeleiding van je huisarts) er wel voor kiezen om ze toch te gebruiken. Dat is nog altijd beter dan de hele zwangerschap te blijven roken. 

Is het je niet gelukt om gelijk te stoppen met roken, dan heeft stoppen op ieder ander moment in de zwangerschap nog altijd zin. Zodra je stopt heeft dit direct effect op de gezondheid van de baby!

Stopplan

Als je voor jezelf hebt besloten dat je gaat stoppen met roken is het goed om een plan te maken. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die voorbereid stoppen met roken hier beter in slagen dan vrouwen die geen plan maken. Het maken van een plan hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je plan begint met het vaststellen van een stop-datum. Op die datum stop je met roken. Het is het beste om een datum binnen drie weken vanaf vandaag te kiezen. In je stopplan kun je opschrijven wat je gaat doen op de momenten dat je het moeilijk hebt, wie je kunt bellen voor steun en wat voor beloning je jezelf geeft als je niet rookt. Als je het prettig vindt kun je zo'n stop-plan samen met je verloskundige maken.

Hulp bij het stoppen

Er zijn talloze organisaties die je kunnen helpen bij het stoppen met roken. Ook de meeste huisartsen bieden begeleiding bij het stoppen met roken. Kijk voor meer informatie op:

Of Download de folder over roken, alcohol en drugs in de zwangerschap van Trimbos-instituut.

Filmpje

Het Trimbos-instituut maakte een heldere video over roken en zwangerschap:

Alcohol

alcohol
Drink geen alcohol tijdens je zwangerschap want een veilige hoeveelheid is voor alcohol niet te geven.